3.67 BYN
3.08 BYN
3.50 BYN
Творчыя знаходкі сучасных аўтараў да 80-годдзя вызвалення Беларусі - у культурным маршруце рубрыкі "Праменад"
Гістарычныя сюжэты ў розных жанрах і выставачны Мінск: ад акадэмічнага – у Нацыянальным мастацкім музеі да дакументальна-эксперыментальнага - у Цэнтры сучасных мастацтваў. Слова і Вялікаму тэатру. Упершыню ў афішы гісторыя на тэму генацыду беларускага народа.
Творчыя знаходкі сучасных аўтараў да 80-годдзя вызвалення Беларусі ад нямецкіх захопнікаў - у культурным маршруце Дар'і Тарасавай.
Аб тым, што "зямля кроватачыць гісторыяй", аўтары нагадваюць на мове хранкальнай і канцэптуальнай. Партызанскі лес сучаснікі фіксуюць у інсталяцыі з дрэва, а далікатнасць свету - у дэкаратыўным шкле. Галоўнае ж слова галоўным чорна-белым сведкам -фотаздымкам.
Май 1943-га. Фота з Федэральнага архіва Германіі. Гэтыя кадры ўпершыню не проста ў экспазіцыі - навідавоку. Зверствы фашыстаў без купюр паказвае экспазіцыя ў Цэнтры сучасных мастацтваў.
У экспазіцыі прысутнічаюць архіўныя фотаматэрыялы: дакументы, лісты, копіі асабовых спраў. Ёсць зала, дзе выстаўлены непасрэдна фатаграфіі расследавання злачынстваў нацыстаў, суд, які праходзіў над паліцаямі. Гэта таксама тэма, якую мы павінны закрануць. Любое злачынства павінна быць пакарана.
У пастскрыптуме выставачнай драмы новая глава пагаднення аб супрацоўніцтве НЦСМ з Дзяржархівам кінафотафонадакументаў.
"Наперадзе 9 мая 2025 года. Дата для ўсіх будзе знамянальная - 80 гадоў Перамогі. Таму першае, у чым мы будзем супрацоўнічаць, - гэта ў падборы і стварэнні экспазіцыі. Таксама мы дамовіліся з Музеем гісторыі Вялікай Айчыннай вайны аб сумесным вялікім праекце. Так што мы ўжо пачынаем рыхтавацца", - падзяліўся планамі дырэктар Нацыянальнага цэнтра сучасных мастацтваў Беларусі Сяргей Крыштаповіч.
"Патэтычны дзённік памяці" Вялікага тэатра за акт да адкрытага доступу. Ужо ў чэрвені пагартаем успаміны галоўнай акадэмічнай сцэны аб крывавых саракавых. Праз трагедыю да Перамогі пад партытуры беларускай кампазітарскай школы трапім за тры гадзіны. На франтах тэатральных не толькі байцы вакальна-харэграфічных дыяпазонаў - будзе ўся трупа.
Памяць аб драматычнай гаме Вялікай Айчыннай беражліва захоўваюць залы Нацыянальнага мастацкага. Тут жа ў экспазіцыі "Асоба. Мастак. Настаўнік" Magnum opus народнага Васіля Шаранговіча. Гісторыю "пазбаўленых кіслароду вёсак" мастак пісаў з натуры, аловак у рукі заснавальніка беларускай графічнай школы трапіў у ваенным дзяцінстве.
Мядзельшчына - гэта партызанскі край. Мой дзед быў партызанскім кавалём, і ў яго хаце быў партызанскі штаб, у якім пабывалі многія беларускія партызаны, смаленскія, бранскія. Аднойчы адзін з партызан даў маленькаму хлопчыку аловачак, і гэта быў адпраўны пункт для таго, каб гэты маленькі хлопчык узяў і паспрабаваў нешта маляваць.Лёсавызначальнае нешта і ператварылася ў серыю каляровых літаграфій "Памяці вогненных вёсак". За маніфест у 13 актах аўтар "Партызанскай Мадонны" атрымаў Дзяржпрэмію. Сёння графічныя рэквіем у поўным складзе вянчае экспазіцыю, размешаную ў беларускай сталіцы на вуліцы Карла Маркса.
"Памяці Вечны агонь" гарыць у самым інтэлектуальным алмазе краіны. Нацыянальная бібліятэка тыражуе подзвіг франтавікоў кніжна, дакументальна і выяўленча. Як ратавалі нашу незалежнасць - у храналагічным парадку падкажуць і гісторыі медыкаў на франтах.
Такім настальгічным і нагадваючым пра кожнага з тых, чыё гераічнае полымя сёння асвятляе нашу будучыню, быў арт-дайджэст адыходзячага тыдня.